torstai 14. tammikuuta 2016

Kuljetusupseerin kertomaa

Herään aamulla omituiseen ääneen, jokin piipittää. Paikallistettuani itseni Vuosangassa sijaitsevaan autohuoltolan kuljetusupseerin toimistossa sijaitsevaan vuoteeseen, huokaisen syvään. Ääni, mikä piipittää on puhelimeni herätyskello. Piipitys kertoo minulle, että yöllä ja aamun aikaisina hetkinä mitään ennalta aavistamatonta tai normaalista poikkeavaa ei ole tapahtunut. Myhäilen mielessäni, sillä ampumaharjoituksen alusta alkanut kuljetusryhmän perehdyttäminen tehtäväänsä alkaa kantaa hedelmää. Tuntuu naapurihuoneessakin herätty aamusoiton kera.

Ampumaharjoituksen valmistelut aloitettiin Kajaanin varuskunnassa Hoikankankaalla kerrassaan jäätävissä olosuhteissa. Pikakomennuksella liikkuvaan junaan heittäytyminen saattaa olla joskus vähän jännää, niin se oli nytkin. Ajoneuvojen valmistelut alkoivat torstaina 7.1.2016 ajoneuvojen tarkastamisilla ja henkeen herättämisellä. Kun aloitin harjoituksen 8.1.2016 klo 7.00, soitin ensi töikseni ajoneuvojen valmisteluista vastanneelle ryhmänjohtajalle. Puhelimeen vastasi hätääntynyt ja jo uskonsa menettänyt alikersantti. Hän ilmoitti minulle, ettei yksikään ajoneuvo ole vielä käynnissä. Noh, siitähän se homma sitten alkoi. Leiriorganisaatioon on sijoitettuna autonasentaja, jolle seuraavaksi soitti hätääntynyt ja ei vielä uskonsa menettänyt yliluutnantti. Ammattinsa erittäin hyvin vuosikymmenien aikaan oppinut ja omaksunut mestari leipoi ajoneuvot päivän aikana käyntiin, enkä nyt tarkoita itseäni. Muutama pahimmin routinut keksintö vaihdettiin suosiolla vähän paremmassa hapessa oleviin autoihin. Illan kähmyssä tämä sekalainen joukko tykkimiehiä, pioneereja ja jääkäreitä saavutti päämääränsä Vuosangan. Seuraavana päivänä saatiin vielä joukkoomme viestimiehiä ja autosotamiehiä. Tästä se siis lähti ja mihin sitten päädyttiin, sitä ei vielä tiedä.

Kerään luuni ja otan lääkärin määräämät lääkkeet, että saan vanhat ja kolottavat niveleni liikkeelle. Ei se ole helppoa töpinässäkään. Menen pesemään hampaani ja sutimaan hiukseni. Isken silmää peilissä näkyvälle komealle pojalle, jonka huomaan silmälasit päähän laitettuani omaksi viehättäväksi itsekseni. Kahvia naamariin, että saadaan nestetasapaino heti aamusta ihmettelemään ja toivomaan parempaa elämää jonkin toisenlaisen elämänkatsomuksen omaavan kropassa.

Kuljettajat saapuvat hyvissä ajoin, viimeistään kymmenen minuuttia ennen ajon alkamisajankohtaa. Kaikki ovat saaneet tuon shokkialoituksen ja jatkokoulutuksen ansiosta lisää karvoja rintaansa ja itseluottamusta tietenkin. Jokainen auto on saatu käyntiin kerrattujen kylmäkäynnistyslaitteiden ja -tapojen avulla. Kova pakkaskeli on luonut suuria haasteita henkilöstölle, materiaalille ja ajoneuvoille. Onneksi suurimmassa osassa autoa toimivat lohkolämmittimet. Lopuissa onneksi toimii polttoaineen lisälämmitin, eli tuttavallisesti Webasto tai Ebersbächer. Jos näillä ei saa autoa käyntiin, on jotain vialla. Kaikille muistutuksena nämä tällaiset laitteet ja järjestelmät, sillä kyllä metalli valittaa, jos se raakasti käynnistetään ilman kunnollista kylmäkäynnistystä. Hyvin ovat kuljetusryhmän miehet pärjänneet, siitä heille iso kiitos.

Perjantaina on miehistön vaihto edessä ja uusien miehien kouluttaminen ja perehdyttäminen, juuri kun hommat opittiin. Vaikka miehistö vaihtuu, toivottavasti ette huomaa sitä muuten kuin uusina naamoina. Tuotetun palvelun pitää pysyä joka tasolla hyvällä tasolla.

Ajelkaa varovasti ja kuunnelkaa tarkkaan, mitä teille opetetaan ja koulutetaan. Joskus vähäpätöiseltäkin kuulostava asia saattaa auttaa teitä jossakin ennalta-aavistamattomassa tilanteessa.

Kuljetusupseeri




2 kommenttia:

  1. Hyvä että huumoria on vielä jäljellä. Kiva oli lukea kun oli kivasti ja huumorilla kirjoitettu. Kyllä se siitä vielä iloksi kaikilla muuttuu, kevättä kohti ollaan koko ajan menossa. Kivat teille ja pitäkää huolta toisistanne.

    VastaaPoista
  2. Kiva oli lukea tarinasi, kivasti huumorilla kirjoitettu.
    Pitäkää toisistanne huolta ja onneksi pakkaset vähän hellittävät, ainakin ennusteiden mukaan.

    VastaaPoista